mandag 15. juni 2009

Søte drops og skarpe knivar


Forfatter: Erna Osland

Forlag: Damm a/s

Utgivelses år: 1992

Antal sider: 299

Serie: Daniella D


Handling: Daniella er 15 år. Hun har avtalt med faren sin at de skal møtest i Kristiansand. Der ifra skal de ta danskebåten til Danmark. Ho gleder seg mye. Men hun er litt skeptisk til at faren faktisk kommer. Han har skuffet henne en del ganger før.

Hun tar bussen til Kristiansand. Der sitter hun i mange timer å venter på faren. Men som forventet kommer han ikke. Plutselig kommer det ei dame bort til henne som heter Sita. Hun sier at hun kjenner faren hennes, og at han ikke kommer. Hun arbeider på danskebåten,og tar Daniella med seg om bord. Daniella blir plassert i lugaren til Sita, mens hun går på jobb. Daniella bestemmer seg for å gå seg en tur. Hun går opp der alle butikkene er. Deretter går hun til resturaten der Sita arbeider. Hun er veldig sulten, så Sita kommer med mat til henne. Og en beskjed om at hun må passe seg for de to mennene på nabobordet. Daniella ser seg raskt rundt. Nå er hun redd og forvirret. Og skjønner at det virkelig skjer noe rart.

Hvorfor kommer ikke faren hennes på båten? Hvem er Sita, og hvordan kjenner hun faren hennes? Og hvem er de to mennene hun må passe seg for?


Utdrag: På nabobordet sit to menn. Dei leitar etter far din. Ikkje snakk med dei. Ei desperat uro for far min kjem sigande over meg. Kva var det han hadde funne på nå? Kva var det han og denne framande kvinna - så raud på munnen og så redd - hadde rota seg bort i? Eg måtte finne ut kven ho var. Eg måtte finne ut korfor ho hadde bedt far min halde seg heime.”


4 kommentarer:

  1. Har lest boka, hehe du e no bra flenk du Lene :)Bra annmeldelse du hadde, boka e bra.

    SvarSlett
  2. eg veit vel ikkje ka som skjer.. eg hakkje lest boke ?

    SvarSlett
  3. har lest boka, og nå skal jeg lage bokplakat om den ^^ (skoleproskekt)

    SvarSlett